fredag 6 juni 2014

Tidiga tecken på autism

Hur många gånger har inte googlat meningen "tidiga tecken på autism"?  Vår son var nog tre månader när jag på allvar började fundera kring autism. På kvällarna satte jag mig då vid datorn och letade efter fakta och läste andras erfarenheter. Mitt sökande på  internet ledde visserligen till ökad kunskap men kanske allra mest till att förvärra en redan stor oro.

Så här i efterhand har jag svårt att redogöra för vad jag såg då. Det är svårt att inte blanda ihop det med tiden som kom efter. Ikväll valde jag därför att läsa meddelanden som jag skickade till en väninna när lille GA var precis fyra månader. Där har jag bland annat skrivit "han tycker inte om att vara i famnen om han inte blir buren och kan se sig omkring. Han är väldigt med i vad som händer i rummet men tittar oss inte mycket i ögonen." "Han kan le när vi pratar men aldrig av att se oss" "När vi håller honom tittar han alltid bort".

Dagen efter skrev jag: "SG tycker inte det finns anledning till oro, han säger att AG ler och tittar när han vill, men jag är bekymrad över bristen på ögonkontakt. Han tittar på allt annat och förefaller opåverkad av vår närvaro". I mitt meddelande två veckor senare oroar jag mig för att han aldrig tröstas av eller verkar tycka om fysisk närhet. Jag återkommer också till hans ögonkontakt och skriver att han ger kontakt men viker undan blicken efter ett par sekunder. När han är nästan fem månader beskriver jag att han är mer intresserad av saker än av oss. Jag skriver även att han oftast vänder sig ifrån mig när jag lägger honom på sängen.

Utkorgen är fylld av meddelanden kring min oro för sonen men jag tror det får räcka för idag. Kanske kommer jag framöver titta på vad jag skrev när han blev lite större. Tiden känns avslägsen och  jag har för länge sedan slutat googla "tidiga tecken på autism.".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar